Ik wil zo’n D3Aak! Hoe werkt dat?

Okay, je overweegt de wereld een beetje beter te maken door lekker in een D3Aak te gaan varen. Goede keuze vinden wij! Maar: hoe werkt dat nou? Zo’n D3Aak kopen? En ja: dat is echt anders dan ‘een andere boot’. Veel leuker vinden wij.

Persoonlijk proces; unieke boot

Allereerst: het is een zeer persoonlijke proces waarin we elkaar een aantal keer gaan spreken en zien. 

Je begint met je eigen boot samenstellen op onze website. In hoofdlijnen weten we dan wat je ongeveer wil. We nodigen je daarna uit voor een proefvaart in (omgeving) Haarlem waar we je van alles kunnen laten zien en we samen met je door de specificaties heen lopen.



waterdrop-bg

Ik wil een proefvaart plannen!

Wil jij wel zo’n D3Aak hebben? Dan nodigen wij je graag uit voor een proefvaart in (omgeving) Haarlem. Zelf de boot ervaren gaat je helemaal overtuigen om de wereld te redden.

Kies een kleur… Min of meer.

Vaak begint het bij het kiezen van een kleur… en daar is alles al anders dan een ‘normale’ sloep. We hebben 5 standaard kleuren, maar kunnen ongeveer elke kleur maken. Het wordt alleen nooit een ‘exacte kleur’ zoals je gewend bent. 

We werken met gerecycled materiaal waardoor geen twee boten exact dezelfde kleur zullen hebben… ooit. Al hebben ze dezelfde kleur… volg je het nog? 



waterdrop-bg

Luxe, gemak, alles kan… Mits duurzaam

We gaan je een hoop vragen stellen. Wil je speakers aan boord? Lampjes? USB aansluitingen? Kan allemaal. 

Wil je iets wat we niet standaard bieden? Dan gaan we samen zoeken hoe het WEL kan. Uitgangspunt is wel altijd: zo duurzaam mogelijk. Zo komen we tot een planning en een prijsafspraak.

Hebben we al jouw wensen op een rijtje? Dan maken we de echte offerte voor je op. Uiteraard mag je daar rustig over nadenken. Je kan ook zaken toevoegen of weglaten: het is nogal een beslissing. Dat snappen we. 

Printen van de romp

Keuzes gemaakt? We plannen jouw boot in! De romp eerst. Daarom betaal je eerst 1/3e van de totaalprijs. Dat is voor het materiaal en het printen van die romp. Die printen we extern en betalen wij ook vooruit.  

We laten je weten als de printer gaat draaien. Vaak maken we wel even een filmpje of foto voor je en sturen die toe; zo zie je jouw romp geprint worden. We werken nog aan een webcam zodat je kan kijken wanneer je wil. 

Dat printen zelf duurt een dag of 3 fulltime. Maar: er gaat ook weleens iets mis of zelfs helemaal fout… dan moeten we opnieuw beginnen. Dat maakt planning weleens lastig. 

waterdrop-bg

Romp afwerken – maar het blijft een ‘printje’

Bovendien is na printen nog zeker wat afwerking nodig. Ook dat is ‘anders’ dan bij een ‘normale’ boot: je ziet het reliëf van de ‘print’ die de meeste mensen juist heel mooi vinden. Het basis reliëf laten we dan ook zeker zitten; het is en blijft een enorm ‘printje’. Dat maakt het schip echt anders. 

Gekke oneffenheden halen we natuurlijk wel weg. Kom vooral eens goed naar onze Groene D3Aak kijken (en voelen!) en je ziet/voelt wat we bedoelen. Alles samen: reken ook hier op een week of 3.

Interieur

Nu komt het interieur: een soort bouwpakket. We weten precies hoe we het moeten bouwen. Maar: we hebben vooraf geen idee waar we je interieur van gaan bouwen. Ook hier: reken op ongeveer 3 weken. En ook hier betaal je 1/3e van het afgesproken bedrag. 

Voor onze eigen Groene D3Aak is het interieur gemaakt van dakplaten van oude treinen. Maar petflessen-teak is bijvoorbeeld ook altijd beschikbaar en zeker ook een optie. Afvalhout. Schoenzolen. Oude tennisballen. Mondkapjes. Geen idee. Wat ons betreft kan alles mits… juist… duurzaam en super sterk en goed.

Gelukkig hebben we samen die keuze al lang gemaakt en met je besproken. Dat doen we vooraf al; in het offerteproces. We kijken daarbij enerzijds naar waar jou voorkeur ligt qua materiaal en kleur en anderzijds naar wat er op dat moment beschikbaar is. Je weet dus voor je krabbelt zeker wel waar jouw interieur van gemaakt wordt. 

waterdrop-bg

Afbouw

Dan gaan we afbouwen… kikkers, lampen, speakers, kussens, een mooie kap, een handmatige of elektrische bilgepomp… Alles wat we vooraf hebben afgesproken, bouwen we voor je in. Als je dat wilt althans. Je kan ook heel veel zelf doen en kosten besparen. Dat vinden wij prima. Als het maar… juist… Duurzaam en goed is. 

Hoe lang duurt dit dan? Dat hangt af van de wensen, maar als je ook hier uitgaat van een week of 3 zitten we in totaal op zo’n 9 weken. 2 maanden. Feestdagen en vakantieperiodes daargelaten. En: uiteraard in goed overleg… 

Opleveren

Kom je je boot halen? Of moeten we ‘m ergens komen brengen? Ook dat spreken we vooraf af. Hier volgt ook het laatste deel van de betaling. Jouw unieke boot is nu helemaal van jou! 

Samen de boot dopen en te water laten? Leuk! Mits in Nederland of weer: goed overleg. Eerste vaartje doen we ook samen als je dat fijn vindt; we laten je alles even zien. Moeilijk is het niet hoor… 

Wat je zal merken is dat een D3Aak, niet voor niets gebaseerd op de Aak, een heerlijke stabiele ruime, fijne boot is om heerlijk mee te cruisen. Een heerlijke fijne boot om met familie, vrienden of collega’s echt duurzaam en circulair te genieten van het leven. Genieten kan prima duurzaam. Dat voelt ook echt veel beter. 



D3Aak-afbouw

Wat je nog meer moet weten over D3Aak!

Boot met een stekker

Je hebt een boot gekocht met een stekker. Opladen kan aan elk stopcontact. De meeste havens en kades hebben gewoon stopcontacten; dus een rondje Nederland? Geen probleem. 

Je vaart – op kruissnelheid – ongeveer 8 uur op volle accu’s. Volledig opladen kost ongeveer 3 uur. Lekker lunchen? Je kan weer 4 uur extra varen… Overigens heb je uiteraard een voltmeter aan boord; je hebt dus alle controle. 

Zeer, zeer onderhoudsarm

Jouw D3Aak komt met een milieuvriendelijke antifouling. Een opgeplakte, waterbestendige stof die ‘de beestjes kietelt’ zodat ze liever ergens anders op gaan zitten. We maken niks dood en we hebben geen gif of zo nodig EN je hoeft je schip nooit met een kwast te bewerken. 

Sterker: de boot verven of lakken of zo ‘mag’ helemaal niet. Tenminste: als je je statiegeld wil houden. Ga je iets ‘op de boot smeren’ dan is het materiaal namelijk niet meer recyclebaar – in elk geval niet door ons. Een boot is om te varen. Niet om aan te moeten klussen… althans: dat vinden wij. Scheelt ook een hoop geld overigens. 

Statiegeld minimaal €1.000,- euro

Stel: je hebt 10 jaar in je eigen D3Aak gevaren, we hebben nieuwe modellen en je wil een nieuwe boot. Geen probleem! We nemen je boot terug, recyclen ‘m voor je en je krijgt altijd minstens € 1.000, – euro statiegeld minimaal. 

Soms gebruiken we hetzelfde materiaal om een nieuwe te printen en kan dat bedrag oplopen tot enkele duizenden euro’s. Soms wordt dat materiaal voor iets anders gebruikt en krijg jij gloednieuw afval, maar wel je € 1.000, – statiegeld. Niet schilderen of zo hoor!

Geen microplastics

Eerlijk is eerlijk: jouw D3Aak wordt wel minder geschikt om weer een boot van te maken in de loop der jaren. We willen echt super sterk materiaal voor een boot. Maar hij valt absoluut NIET uit elkaar in microplastics. Het materiaal van de romp is zo verwerkt dat dat niet kan. Jij gaat de planeet dus ECHT schoner varen. Alvast bedankt namens moeder natuur! 

Interieur ook circulair

Van welk materiaal het interieur ook gemaakt wordt: we gaan vooraf na of dit ook circulair is. Is dat niet zo, dan doen we het niet. Elk onderdeel van jouw D3Aak willen we zo milieuvriendelijk mogelijk, liefst van gerecycled materiaal maar zeker circulair hebben. 

Daarom willen we jouw D3Aak ook altijd terug, ook als hij 3 keer is doorverkocht. Dat statiegeld is van de eigenaar van het moment. We kunnen en zullen altijd zorgen dat het materiaal van jouw D3Aak nooit meer ‘afval’ wordt, maar ‘grondstof’. 

We zijn nu zelfs aan het uitzoeken of er weer olie van de plastics kan worden gemaakt aan het einde van de levensduur… Om van die olie weer nieuwe en betere plastics te maken. En zo zullen we altijd blijven zoeken naar ‘de meest duurzame oplossing van dat moment’.

Onderhoud en reparaties

Ons uitgangspunt is simpel: we willen eerlijk, menselijk en leuk met elkaar omgaan. Zoals we zelf behandeld willen worden: zo behandelen we jou. Ook als er iets fout gaat. 

Als je komt proefvaren, voel je het eigenlijk al: een D3Aak is sterk. Heel sterk. En zeer flexibel. De boot is zo geprint dat ook de bolle gedeelten even sterk zijn; je kan zonder zorgen een steigertje rammen… Als een hele grote stuiterbal. 

Maar: er kan natuurlijk altijd iets kapot gaan… Dan laten we je zeker niet bungelen! Onze D3Aak-en zijn een bouwpakket waar we in heel veel gevallen (kapotte) onderdelen uit kunnen halen en weer in kunnen zetten. 

Het klinkt misschien heel gek: maar we zijn echt heel benieuwd naar wat er stuk zal gaan… We proberen alles oer sterk te maken en we denken dat dat gelukt is na vele proefexemplaren en 7 jaar ontwikkelen… Deze boot per ongeluk slopen is echt knap.

Accu’s en motoren

Accu’s en elektromotoren zijn gelukkig niet zo eng meer. Sterker: we weten inmiddels van bijvoorbeeld elektrische auto’s dat deze minder onderhoud nodig hebben dan brandstofmotoren en langer meegaan.

Neemt niet weg: je kan eens geramd worden door een sluisdeur. Die geven niet bepaald mee… Is er sprake van bijvoorbeeld een fabrieksfout? Dan bieden we normale fabrieksgarantie en verzorgen de reparatie zo je wilt. Ongelukje met die sluisdeur? Dan helpen we je natuurlijk ook!

Meer weten?

Wil je meer weten? Stuur ons een bericht, bel of vraag een proefvaart aan via ons contactformulier. In veel gevallen zullen we zeggen: “kom maar langs. Je moet dit ervaren om het echt te snappen.” 

Wel een waarschuwing alvast: als je een D3Aak hebt ervaren wil je er een hebben… ‘Leuk natuurlijk dat milieu; maar wat een waanzinnige boot is dit!’ 

Tot snel 😉