Wat je nog meer moet weten over D3Aak!
Boot met een stekker
Je hebt een boot gekocht met een stekker. Opladen kan aan elk stopcontact. De meeste havens en kades hebben gewoon stopcontacten; dus een rondje Nederland? Geen probleem.
Je vaart – op kruissnelheid – ongeveer 8 uur op volle accu’s. Volledig opladen kost ongeveer 3 uur. Lekker lunchen? Je kan weer 4 uur extra varen… Overigens heb je uiteraard een voltmeter aan boord; je hebt dus alle controle.
Zeer, zeer onderhoudsarm
Jouw D3Aak komt met een milieuvriendelijke antifouling. Een opgeplakte, waterbestendige stof die ‘de beestjes kietelt’ zodat ze liever ergens anders op gaan zitten. We maken niks dood en we hebben geen gif of zo nodig EN je hoeft je schip nooit met een kwast te bewerken.
Sterker: de boot verven of lakken of zo ‘mag’ helemaal niet. Tenminste: als je je statiegeld wil houden. Ga je iets ‘op de boot smeren’ dan is het materiaal namelijk niet meer recyclebaar – in elk geval niet door ons. Een boot is om te varen. Niet om aan te moeten klussen… althans: dat vinden wij. Scheelt ook een hoop geld overigens.
Statiegeld minimaal €1.000,- euro
Stel: je hebt 10 jaar in je eigen D3Aak gevaren, we hebben nieuwe modellen en je wil een nieuwe boot. Geen probleem! We nemen je boot terug, recyclen ‘m voor je en je krijgt altijd minstens € 1.000, – euro statiegeld minimaal.
Soms gebruiken we hetzelfde materiaal om een nieuwe te printen en kan dat bedrag oplopen tot enkele duizenden euro’s. Soms wordt dat materiaal voor iets anders gebruikt en krijg jij gloednieuw afval, maar wel je € 1.000, – statiegeld. Niet schilderen of zo hoor!
Geen microplastics
Eerlijk is eerlijk: jouw D3Aak wordt wel minder geschikt om weer een boot van te maken in de loop der jaren. We willen echt super sterk materiaal voor een boot. Maar hij valt absoluut NIET uit elkaar in microplastics. Het materiaal van de romp is zo verwerkt dat dat niet kan. Jij gaat de planeet dus ECHT schoner varen. Alvast bedankt namens moeder natuur!
Interieur ook circulair
Van welk materiaal het interieur ook gemaakt wordt: we gaan vooraf na of dit ook circulair is. Is dat niet zo, dan doen we het niet. Elk onderdeel van jouw D3Aak willen we zo milieuvriendelijk mogelijk, liefst van gerecycled materiaal maar zeker circulair hebben.
Daarom willen we jouw D3Aak ook altijd terug, ook als hij 3 keer is doorverkocht. Dat statiegeld is van de eigenaar van het moment. We kunnen en zullen altijd zorgen dat het materiaal van jouw D3Aak nooit meer ‘afval’ wordt, maar ‘grondstof’.
We zijn nu zelfs aan het uitzoeken of er weer olie van de plastics kan worden gemaakt aan het einde van de levensduur… Om van die olie weer nieuwe en betere plastics te maken. En zo zullen we altijd blijven zoeken naar ‘de meest duurzame oplossing van dat moment’.