Een hele terechte vraag: hoe duurzaam zijn die D3Aak-en eigenlijk?
Boten met een electrische aandrijving worden ‘duurzaam’ genoemd. Waar anderen eindigen beginnen wij: bij onze D3Aak-en is die aandrijving en het accupakket juist het minst duurzaam.
D3Aak is ontstaan uit de visie om van plastic UIT het water iets moois te maken voor OP het water. Maar helaas is deze bron, het plastic uit de wateren, nog niet geschikt om de mooie en luxe sloep te maken waar D3Aak ook voor staat.
Daarom worden onze sloepen voor nu geprint met gerecycled plastic uit de Rotterdamse vuilnisbakken. Het interieur van bijvoorbeeld ‘De Groene D3Aak’ is van dakplaten van oude treinen. Maar dat kan van alles zijn, als het maar recyclebaar is. De ‘antifouling’ hebben we niet: we gebruiken een kietel-stof waar algen niet van houden van Finsulate. Een goed idee voor elke boot overigens. Verder mag je onze D3Aak niet schilderen en hoef je ‘m amper schoon te maken. Een keer per jaar afspuiten met de hogedrukspuit is meer dan genoeg.
…Dus na 9 jaar ontwikkelen zijn we een heel eind en al behoorlijk duurzaam. En wordt er bij elke stap van ons productieproces nagedacht over duurzaamheid en transparantie. En dat blijven we doen… Zodat we de duurzaamheidsklok terugdraaien en niet ‘langzamer vooruit’.
Boot met statiegeld
Statiegeld op een boot? Jep. We kunnen D3aak rompen namelijk zo’n 8 keer hergebruiken. Je krijgt tussen de € 1.000 en € 4.000 terug als je de D3aak weer inlevert. Alleen al voor de romp.
Plan een proefvaart in! Dan droom je daarna over hoe JOUW D3aak eruit gaat zien!
Het dek en de inbouw van een D3Aak is een bouwpakket. Het kan zo uit elkaar en van elk materiaal gemaakt worden. Volledig circulair dus en aangepast op wat ‘voorhanden is’. Zoals vrijwel bij de hele sloep.
Het dek van onze eerst D3Aak is gemaakt van plafondplaten van oude NS treinen. Zien? Kom proefvaren.
Maar dat dek kan ook van hout mocht je dat willen. Of gerecyclede pet flessen. Of… zeg het maar. Als het maar duurzaam is.
Maar is jouw sportclub oranje? Printen we haar toch oranje voor je…
Onderhoudsarm schip
Weinig onderhoud is natuurlijk fijn. Maar ook ontzettend duurzaam. Immers: wat je niet met chemicaliën, coatings of schoonmaakmiddelen hoeft te behandelen is beter voor de planeet.
Er groeien nauwelijks algen op dit materiaal. Hogedrukspuit begin seizoen? Meer heb je niet nodig.
Muziek? Koelkast? Electrische bilgepomp?
Er is super veel te kiezen. Eigenlijk alles… Speel met de configurator en zie de mogelijkheden.
Vind je net niet wat je wil? Geen probleem; alles is bespreekbaar.
100% Electrische boot
De motor van een D3Aak is elektrisch. Je hebt een stopcontact nodig, geen tankstation.
Met volle accu’s kan je op kruissnelheid zo’n 12 uur varen. Dat hebben we deze zomer uitgebreid getest. Standaard leveren we een D3Aak met een 900 watt motor en 4 T105 accu’s. Meer nodig? Kan natuurlijk.
Maar even tussen ons: we vinden de motor en accu’s het minst duurzame deel van onze D3Aak. Daarom houden we de nieuwste technieken scherp in de gaten. Kan het beter? Dan doen we dat. Laat het ons even als je hier ideeën over hebt.
Elke onderdeel duurzaam
Accessoires die we leveren zijn fun. Maar ook: zo duurzaam als nu haalbaar.
Maar ervaar eerst eens zelf een D3Aak! Vraag nu je proefvaart aan.
Voor elke extra onderdeel van onze D3Aak (deels standaard, deels op verzoek toe te voegen) zoeken we de meest duurzame oplossing.
Dat houdt niet op bij ‘gerecycled’ materiaal, we zoeken waar mogelijk naar ‘circulair’, ‘duurzame productie’ en minimale ‘footprint’ qua herkomst en materiaal bijvoorbeeld. Ideeën? Deel ze met ons!